lördag 17 januari 2009

Finanskrisens fördelar

Som den finans och marknadsanalytiska person jag är så spår jag inom kort fördelar med finanskrisen.
Jag grundar min analys på följande faktorer:

  • Tusenstals personer har blivit varslade från sina jobb de senaste 3-4 månaderna.
  • Dessa personer kommer inom kort inte längre vara varsel utan ren arbetslöshet.
  • Höjningen av a-kasseavgiften gjorde att många lämnade a-kassan.
  • Dagens population som är i 30 års åldern har vad vi kan kalla en större "moralisk flexibilitet" än våra äldre (nerladdnings/internet generationen)
  • Samma population festar (denna anlys bygger jag på egen erfarenhet)

Om vi nu sammanfattar ovanstående punkter kommer vi alltså fram till en partysugen, arbetslös person i behov av pengar. Det naturliga sättet att kombinera detta, blir då till affärsverksamheten att smuggla öl och sprit från Tyskland. Detta i sin tur ger en ökad konkurrens och därmed minskade priser för slutkonsumenten, dvs. JAG!

Inga kommentarer: